Отримання знань
дистанційна підтримка освіти школярів
Урок №31
Тема: Узагальнено-особові речення
Хід уроку
Головний член таких речень, як правило, виражений дієсловом у формі 2 особи однини теперішнього чи майбутнього часу дійсного або наказового способу, рідше - в інших формах: Не навчиш вовка орати.
Основне призначення узагальнено-особових речень образне вираження узагальнених суджень, тому особливого поширення вони набули в приказках, прислів'ях, загадках, казках. За допомогою узагальнено-особових речень також дають інструкції, рецепти, позначаються закономірності.
Тренувальні вправи
Змоделюйте народні вислови, дібравши їхнє продовження
![]() | |
![]() | |
![]() |
1. Довго спатимеш -
2. До роботи не силуйте,
3. Звабиш калачем -
4. З'ївши калач,
5. Їсть за вола,
6. Лежачи на боці,
7. Нагодують калачем,
8. На печі
9. Не сиди склавши руки,
а) ...не відженеш і бичем.
б) ...то не буде й скуки.
в) ...вертаєшся до хліба.
г) ...а до їди - таки бийте.
д) ...та й у спину - рогачем.
е) ...а робить за комара.
є) ...не встигнеш і до самої ночі.
ж) ...щастя шукає.
з) ...з боргами вставaтимеш.
Змоделюйте перші дві строфи вірша В.Сосюри. Доведіть, що в поезії вжито односкладні узагальнено-особові речення
1. (Любити) Україну, як сонце, (любити), як вітер, і трави , і води...
2. В годину щасливу і в радості мить, (любити) у годину негоди.
3. (Любити) Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову, і мову її солов'їну.
У кожній групі речень визначте «зайву» синтаксичну конструкцію
1.
2.
3.