Отримання знань

дистанційна підтримка освіти школярів


Урок 31

Тема: Узагальнено-особові речення

Хід уроку

02

 

 

01Головний член таких речень, як правило, виражений дієсловом у формі 2 особи однини теперішнього чи майбутнього часу дійсного або наказового способу, рідше - в інших формах: Не навчиш вовка орати.

 

Основне призначення узагальнено-особових речень образне вираження узагальнених суджень, тому особливого поширення вони набули в приказках, прислів'ях, загадках,  казках. За допомогою узагальнено-особових речень також дають інструкції, рецепти, позначаються закономірності.

 

 

Тренувальні вправи

Змоделюйте народні вислови, дібравши їхнє продовження

03

 
  04
 05 
  06

1. Довго спатимеш -

2. До роботи не силуйте,

3. Звабиш калачем -

4. З'ївши калач,

5. Їсть за вола,

6. Лежачи на боці,

7. Нагодують калачем,

8. На печі

9. Не сиди склавши руки,

 

а) ...не відженеш і бичем.

б) ...то не буде й скуки.

в) ...вертаєшся до хліба.

г) ...а до їди - таки бийте.

д) ...та й у спину - рогачем.

е) ...а робить за комара.

є) ...не встигнеш і до самої ночі.

ж) ...щастя шукає.

з) ...з боргами вставaтимеш.

1 г
2 б
3 а
4 ж
5 є
6 в
7 д
8 е
9 з

07Змоделюйте перші дві строфи вірша В.Сосюри. Доведіть, що в поезії вжито односкладні узагальнено-особові речення

1. (Любити) Україну, як сонце, (любити), як вітер, і трави , і води...

2. В годину щасливу і в радості мить, (любити) у годину негоди.

3. (Любити) Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову, і мову її солов'їну.
1.
2.
3.

08

У кожній групі речень визначте  «зайву» синтаксичну конструкцію

1.

а) Люби свій край. Всю душу солов"їну і серця жар віддай йому в піснях.
б) Люблю України коханої небо, що буде, люблю, й що було.
в) За всіх скажу, за всіх переболію.

2.

а) Собори душ своїх бережіть, друзі.
б) Поспішайте робити добро!
в) Людина починається з добра!

3.

а) Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь!
б) Отак сидиш і думаєш...
в) Вік живи - вік учись.

В системі: гості - (1); користувачі - (0)